Sivut

maanantai 28. maaliskuuta 2016

When in Rome

Buongiorno! Palattiin toissapäivänä Roomasta, oli kyllä taas kerran ihan huippu reissu ♥ Matkaporukkaan kuului mun ja Matin lisäksi iskä, äiti ja Jomppe. Lennettiin jo maanantaina Vantaalle, sillä ti-aamuna lähtö oli eläimelliseen aikaan 6.30. En tiiä kauanko suora lento ois kestäny, mut me tehtiin mutka Istanbulissa ja oltiin perillä Roomassa joskus ennen kahta. Löyettiin siis tosi halvat lennot ja siksi kieppastiin Turkin kautta. Turkish Airlines oli kyllä aivan loistava lentoyhtiö! Paremmat ja monipuolisemmat ruuat ku joissain ravintolassa (ja ilmaset viinit) ja Star Wars VII pyöri näytöillä.

Meijän hotelli St. Paul sijaitsi nimensä mukaisesti lähellä Saint Paulin basilikaa, parin metropysäkin päässä Colosseumista. Ekana päivänä vaelleltiin vaan siellä hotellin ympäristössä eikä vielä lähetty keskustaan. Illalla löydettiin ihanan tunnelmallinen trattoria, jossa vedettiin kunnon spaghetti carbonara -annokset.

Colosseum
Villa Borghesen puisto
Colosseum by night
Creme Caramel

Keskiviikkona alettiinkin sitten kiertämään nähtävyyksiä oikeen urakalla. Makoisan hotelliaamupalan jälkeen hypättiin metroon ja suunnattiin ekana tottakai Colosseumille. Muutama muukin turisti oli eksyny paikalle, joten ei jaksettu jonottaa (ja maksaa), että päästäis pällistelemään rauniota sisältä käsin. Colosseumin ja lähistön muiden kohteiden jälkeen löydettiin ittemme Viktor Emanuelin monumentin luota. Komia pytinki, vaikka roomalaiset ite kuulemma pitää sitä pröystäilevänä hirvityksenä. Kahvin ja Nutella-lettujen jälkeen jatkettiin metrolla Spagnaan eli Espanjalaisille portaille. Portaat oli remontissa, joten sieltä ei tullut otettua kuvia. Fontana di Trevi -suihkulähde sen sijaan aiheutti suurta ihastusta ja olikin mun mielestä ehkä yks hienoimpia nähtävyyksiä. Seuraavaksi päätettiin mennä vähän puistoon huilaamaan. Ajeltiin metrolla Villa Borgheseen, jossa kierreltiin ja istuskeltiin, kunnes tuli liian kylmä. Sitä ennen kerettiin käydä katastamassa yks Rooman lukuisista Pyhän Marian kirkoista, Santa Maria del Popolo. (Jossain vaiheessa syötiin myös älyttömän hyvää bruschettaa).

Puistoilun jälkeen kävästiin hotellilla ja illalla mentiin taas il Colossion hoodeille ja napsastiin parit kuvat iltavalaistuksessa. Täysikuu loisti mahtavan näkösenä Colosseumin "ikkunoista", mutta eihän se kuvassa näytä miltään. Mutta livenä näytti, uskokaa pois. Löydettiin lähistöltä ruokapaikka, jossa syötiin reissun kehnoin ateria :/ Maha tuli silti täyteen ja jälkiruoka oli hyvää.

Mikälie hökkeli
Pietarinkirkko
Piazza San Pietro
Berninin Baldacchino Pietarinkirkossa
Metro ei-sieltä-tyylikkäimmästä-päästä

Seuraavana päivänä olikin aika valloittaa Vatikaani. Jäätiin vähän liian aikasin pois metrosta ja jouduttiin kävelemään aika pitkä tovi joen vartta ennen kuin oltiin oikeassa paikassa. Oli tosi lämmin ja mun varpaat oli edellisen päivän marssimisen seurauksena hinkuttanu toisiinsa kivat rakot. Matkan varrella oli useitakin hienoja rakennuksia, mut eipä niistä tienny mitä ne on. Roomassa on niin älyttömästi kirkkoja ynnä muita, että vaikka kuinka siistit rakennukset on periaattessa vaan perussettiä, niinku esim. tuo ekan kuvan Palazzo di Giustizia (jota myös roomalaiset inhoaa :D). Lopulta ennen reissua katsotusta Enkelit ja demonit -leffastakin tuttu Pietarinkirkko tuli näkyviin. Mulla ei oo edelleenkään mitään hajua missä vaiheessa astuttiin Vatikaani-valtion puolelle (vähän pettymys), mutta pian oltiin jonottamassa turvatarkastukseen Pietarinaukiolle päästäksemme. Hieno oli kirkko ja aukio. Laiskoina ja köyhinä ei käyty Sikstuksen kappelissa.

Palattiin Italian puolelle ja lähettiin ettimään kahvilaa. Se olikin kiirastorstain teemaan sopivasti oikea kiirastulikokemus (pitkäperjantaina tuskat yltyi Via Dolorosa -tasolle), sillä siinä vaiheessa mun jalat oli niin sairaan kipeät, että melkeen oksetti. Vihdoin ja viimein löydettiin kiva kahvipaikka, jossa söin elämäni parhaan croissantin. Sitten matkattiin Ottaviano-pysäkiltä ensin Terminiin ja vaihdettiin Laurentinaa kohti menevään metroon. Lepäiltiin hotellilla kunnes illalla käppäiltiin lähellä olevaan Al Peperoncino -ristoranteen, jossa syötiin aivan huippu pizzat ja jälkkärit. Talo tarjos lopuksi vielä jotain hyvää mansikka-snapsia :D

Pantheon
Fontana di Trevi by night

Perjantaina alko kyllä olla jo voimat aika loppu. Rakot varpaissa oli paisunu kauhistuttaviin mittoihin. Liikkeelle oli silti lähdettävä ja päivän ohjelmassa ensimmäisenä oli Cimitero dei Cappucini eli kapusiinimunkkien luukrypta. Se oli siis sellanen holvi, jonka seinät ja katto oli peitetty ja koristeltu yli 4000 munkin pääkalloilla ja luilla. Niistä oli tehty vaikka minkälaisia kuvioita ja koristuksia, hyrh. Siellä ei valitettavasti saanu ottaa kuvia, mut esim. *tästä* näkeen millasta siellä oli. Seuraavaksi vuorossa oli yksi Rooman päänähtävyyksistä eli Pantheon. Jomppe toimi kartanlukijana ja reitti ei varmasti ollu suorin mahollinen, sillä matka tuntui karmivan pitkältä. Ainakin varvas-parkojeni mielestä. Perille kuitenkin päästiin ja olihan se melkonen arkkitehtuurinen taidonnäyte.

Pantheonissa istuskelun jälkeen lähdettiin Piazza Navonan kautta vaeltelemaan ympäriinsä melko päämäärättömästi. Tai no oli meillä päämääränä etsiä jälleen kerran hyvä välipalapaikka, mutta eihän sieltä turistialueelta oikeen löytynyt mitään sopivaa. Lopulta päädyttiin taas saman puiston reunalle kuin keskiviikkona ja ostettiin hodarit ruokakärrystä :D Nautittiin vähän aikaa auringosta ja päädyttiin varmaan Google Earthiin, sillä joku ukkeli kuvas vähän sen näkösesti just sitä pätkää, jossa istuttiin. Sitten taas mutka hotellille ja parin tunnin päästä oltiin jälleen matkalla kohti keskustaa. Mentiin syömään Il Giordino di Albino -nimiseen ravintolaan, jossa oli kova meininki päällä. Kitaraa soittava tarjoilija viihdytti karseita amerikkalaisia turisteja ja melu oli korvia huumaava. Onneksi täydellisen stereotyyppiset jenkkimatkailijat poistuivat paikalta kohtalaisen pian vedettyään viimeiset limoncellot naamariinsa. Me tilattiin kunnon pihvit, ja isot ja hyvät pihvit saatiinkin. Illallisen jälkeen käytiin vielä kattomassa Fontana di Trevi iltavalaistuksessa. Jengiä oli liikenteessä melko paljon johtuen varmaan pitkäperjantaista ja Paavin kulkueesta. Ite ei siis menty seuraamaan Via Crucista juurikin väenpaljouden takia. Toisaalta en tiiä oisko se paavin näkeminen kovinkaan suuri juttu näin luterilaiselle :P

Matkalaiset
Rooman keisari Jomppelius?

Lauantaina lähettiin kohti lentokenttää jo vähän ennen klo. 12. Taas mentiin Istanbulin kautta ja ai että oli hyvvää ruokaa koneessa. Oltiin Vantaalla yötä ja eilen lennähettiin kotiin. Oulussa päästiin melkeen samantien kattomaan aivan upeaa INRI-pääsiäismusikaalia, jonka kappaleet on mun tädin käsialaa. Wau ja wou!

Hieno pääsiäinen on kyllä ollu, vaikka mämmiä on tullu syötyä ihan liian vähän. Onneksi on vielä aikaa korjata asia! :D